Norvégia az EDPB-hez fordul a Meta viselkedésalapú reklámozásának európai tiltásáért

Norvégia betiltaná a Facebook viselkedésalapú reklámozását Európában

Mielőtt a Meta belekezdhetett volna a felhasználók engedélyének kérésébe, Norvégia az Európai Adatvédelmi Testülethez (EDPB) fordult azzal a javaslattal, hogy tiltsák be a Meta felhasználói adatok gyűjtését a Facebookon és az Instagramon reklámozás céljából. A cél az, hogy ez a tilalom egész Európában érvényesüljön.

A skandináv ország Adatvédelmi Hatósága, a Datatilsynet, eddig megakadályozta a Facebook anyavállalatát, a Metát az állampolgáraik adatainak gyűjtésében, fenyegetve őket napi egymillió koronás (körülbelül 94 000 dollár) bírsággal, amennyiben nem tesznek eleget a követelményeknek.

Augusztusban közölték, hogy a Meta nem működik együtt, ezért napi bírságokat róttak ki rájuk. A korlátozást, amelyet júliusban vezettek be és mely büntetést eredményezett, november 3-án vonják vissza. Ebből ered Norvégia „kötelező döntés” iránti kérésének indoka.

A júliusi korlátozást az Európai Unió Bíróságának az azt megelőző hónapban hozott ítélete alapján vezették be. Ebben az ítéletben kifejtették, hogy a Meta adatfeldolgozási tevékenysége során védett adatokat is gyűjtött, amikor viselkedésalapú hirdetéseket készített.

Bár Norvégia nem EU-tag, az európai egységes piacnak részese. Az EU legfelsőbb bíróságának, a CJEU-nak a feladata az európai szerződéseknek megfelelő jogalkalmazás és értelmezés biztosítása, beleértve a Norvégiára vonatkozó rendelkezéseket, valamint az EU által elfogadott jogszabályok egységes alkalmazásának garantálása.

A Datatilsynet szerint az amerikai cég által végzett adatfeldolgozás a GDPR-ral ellentétes. A Meta korábban azt állította, hogy rendelkeznek a felhasználók hozzájárulásával a célzott hirdetésekhez, mivel a felhasználók elfogadták az ÁSZF-et regisztráláskor. Azonban a CJEU ezt az érvet elutasította.

Ezen a héten a Datatilsynet így nyilatkozott:

„Úgy gondoljuk, hogy ideiglenes tilalmunkat állandóvá kellene tenni. Emellett úgy véljük, hogy a GDPR-t egységesen kell értelmezni az EU/EGT területén, és kérjük, hogy a tilalom az egész kontinensen legyen érvényes.”

A Meta vitatja az ügyet és az EDPB-hez való benyújtását. A Datatilsynet szerint a vállalat többek között úgy véli, hogy a norvég DPA döntése érvénytelen és nincs jogalapja egy kötelező döntés kérésére az EDPB-től.

A Meta már évek óta szembenéz GDPR-rel kapcsolatos perekkel Európában és az Egyesült Királyságban. Múlt hónapban bejelentették, hogy kifejezett hozzájárulást kérnek az EU, az EGT és Svájc polgáraitól, mielőtt adataikat személyre szabott hirdetésekhez használnák.

A Facebook anyavállalatának szóvivője elmondta, hogy „meglepetten” értesült a norvég hatóság intézkedéseiről, tekintettel arra, hogy a Meta már elköteleződött az EU/EGT területén történő reklámozás jogalapjának módosítása mellett.

Hozzátette: „Folyamatosan egyeztetünk a releváns adatvédelmi hatóságokkal az Írországi Adatvédelmi Bizottság révén, és hamarosan további információkat közlünk.”

Az eset sorsa jelenleg az EDPB kezében van.

Forrás: www.theregister.com